Active lifestyleamusement2apartment2Architecturearrow-downPage 1Group 3arrow22arrow2arrow2bike2blocks2bus2cafecalendar2check2close2collapse2CollapseCommon facilitiesGroup 2CloseGood SVG BlackOK SVG BlackPoor SVG BlackVery good SVG BlackVery poor SVG Blackamusement2Culture EntertainmentShapedocument2document_blankdoublearrowarrow2arrow2arrow22Eat Drinkemail2expand2external_link2Family friendlyfavourite2filter2Getting thereGreen solutionsgrocery_store2grocerystoreShapeHealthcareholiday_cottage2Shapehospital2house2pin_distanceicon-unit-v2like2list2Local servicesbonava logotype primarybonava logotype secondarybonava logotype_symbolMap-pinminus2minus2mobile2parkNature activitiesnature_trails2Neighbourhood storyclose - kopiaparking2pdf2plot2plus2Group 2external_link2preschool2restaurant2row_house2schools2Schoolssearch2semi_detached2settings2Shoppinglocal_services2Social lifestyleSpecial featuregymtapGroup 2tube2user2

Bonava: Håndværkeren forsvinder fra byggepladsen

29-06-2018, 11:21

Håndværkeren forsvinder fra byggepladsen

Ineffektiviteten i bygge- og anlægsbranchen er høj, og alt for meget kostbar tid går tabt. Af Per Thomas Dahl, produktionsdirektør i Bonava A/S

Der er ikke noget, der kan gøre mig så branche-og ledelsesmæssigt trist som at se en håndværker, der går ledig rundt på byggepladsen, uden at vide, hvad han nu skal tage sig til. Han står klar med skruemaskine og trillebør, men må pænt vente på at komme til fadet.

Selv i disse byggeboom-tider er det desværre et mere normalt syn, end mange tror: Ineffektiviteten i bygge-og anlægsbranchen er forbavsende stor, eksempelvis sammenlignet med bilindustrien, der allerede for et århundrede siden opfandt samlebåndet, og hvor fabrikkernes underleverandører i dag leverer fuldt færdige, integrerede bildele – effektivt og konkurrencedygtigt.

Alt for meget kostbar tid går tabt på byggepladsen. Måske mangler de rigtige materialer, måske er andre samarbejdspartnere forsinkede med deres del af jobbet, og om lidt er der endnu et koordineringsmøde.

Hvis jeg hævder, at blot 30-40 procent af arbejdstiden på en større byggeplads reelt udgør effektivt arbejde, rammer jeg næppe helt galt. Hvis bilfabrikation foregik på den måde, ville fabrikanten for længst være gået ned.

Den manglende effektivitet skal holdes op mod prognosen om, at branchen kommer til at mangle arbejdskraft. Alene derfor bør alle samarbejdspartnere i byggeriet blive dygtigere til sammen at nytænke hele byggeprocessen fra A til Z.

Eksempelvis kan jeg sagtens se en udvikling for mig, hvor mange håndværkerjobs flytter væk fra byggepladsen og hen til en byggefabrik.  I stedet for at skulle vente/arbejde i regn, støv og blæst vil håndværkeren under ordnede, indendørs forhold præfabrikere og integrere forskellige bygningselementer, der først til allersidst sættes sammen på byggepladsen. Med andre ord: lidt a la bilindustriens måde at arbejde sammen på.

Samlet bygger Bonava 8-9.000 boliger om året, og for os er nogle af fremtidens vinderord: standardisering af processer, moduler, industrialisering og automatisering. Sætter man de begreber rigtigt sammen, ender man med ledelsesbegrebet bæredygtighed – både forretningsmæssigt og i miljømæssig betydning.

Vi venter med glæde på samarbejdspartnere, der vil den tænke den slags ind i deres forretningsmodel, men selv om vi er en af de større spillere på markedet, står byggeaktører med friske ideer endnu ikke i kø og banker på vores dør.

Alligevel tør jeg godt spå, at en moderne byggeplads inden for en overskuelig årrække vil se ganske anderledes ud: Der vil være færre håndværkere; flere vil arbejde som specialarbejdere på byggefabrik, og en dag vil en ny kollega blande sig i sjakket: byggerobotten, klar til at tage sig af det hårde, ensformige og nedslidende arbejde.

Endnu er der hverken i Danmark eller resten af verden ret mange robotter på byggepladserne – hvis man ser bort fra droner, der meget hurtigt har vundet indpas hos landinspektører, entreprenører og rådgivere. Men i takt med, at byggeriet automatiseres, vil robotten blive en af fremtidens medarbejdere.

For yderligere oplysninger kontakt kommunikationschef Dorte Andersen på tlf. 41 70 45 07 eller dorte.andersen@bonava.com